Acaben les obres de recuperació ambiental del port natural de l’Estany de l’Ametlla de Mar

És el primer projecte que Territori impulsa dins del programa europeu per restablir l’equilibri en indrets afectats per l’activitat humana

0
377
DiverNadal Cunit 2018 728×90

El Departament de Territori i Sostenibilitat ja ha finalitzat les obres de recuperació ambiental del port natural de l’Estany a l’Ametlla de Mar (Baix Ebre). Aquest és el primer gran projecte d’infraestructura verda que el Govern impulsa en el marc del programa europeu que té per objectiu restituir l’equilibri ambiental d’indrets afectats per l’activitat humana. Les obres, que van començar el gener, han comptat amb una inversió de 293.000 euros finançada per la Unió Europea amb els programes Horizon 2020, LIFE i FEDE. Les obres han inclòs la neteja del fons marí -amb la retirada d’embarcacions o sistemes d’amarratges-, la demolició i restauració d’edificacions i la millora d’accessos i senyalització. La Secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, ha visitat aquest diumenge les obres, acompanyada de l’alcalde de l’Ametlla de Mar (Baix Ebre), Jordi Gaseni. “És un espai que queda totalment renovat i ara dona goig poder nedar al moll de l’Estany, que de tota la vida ha estat una platja molt important pels caleros”, ha dit l’alcalde.
El port natural de l’Estany és un indret singular del litoral de l’Ametlla de Mar, utilitzat durant anys per a l’amarratge de petites embarcacions fins a la construcció de l’actual port pesquer i nàutic. Les obres han permès recuperar aquest espai i dignificar-lo, després d’anys en desús. A la tardor, quan la climatologia sigui més favorable, es procedirà a la plantació de vegetació al perímetre del port per complementar l’actuació. La recuperació ambiental del port natural de l’Estany ha permès la neteja i millora de 2 hectàrees de superfície aproximadament, integrada dins del Pla d’Espais d’Interès Natural de Catalunya (PEIN) i la Xarxa Natura 2000.

Amb la neteja del fons marí s’han retirat 15 embarcacions enfonsades i s’han extret quatre tones de ferros i metalls, 10m3 de formigó i uns 200 pneumàtics i altres residus. També s’ha retirat l’escullera que representava un moll artificial al port. Els amarratges més antics s’han conservat pel seu valor patrimonial. També s’han instal·lat quatre boies de fondeig ecològic per a l’amarratge d’embarcacions petites.

D’altra banda, com a millora paisatgística i per raons de seguretat, s’ha enderrocat l’edifici ubicat a la punta de l’Estany i s’han recuperat dues edificacions més, fent de nou el revestiment i substituint-ne les portes i finestres. El ferm malmès del vial d’accés s’ha eliminat per millorar la permeabilitat del sòl, s’ha millorar el gual existent i s’ha instal·lat una nova senyalització d’usos. També s’ha reforçat l’escullera per estabilitzar el vial d’accés i s’ha instal·lat un cordó de punta a punta de la platja per recuperar la sorra i limitar la zona d’aparcament i el vial.

La plataforma del dic del port s’ha millorat amb la construcció d’una llosa de formigó i reforçant l’exterior amb escullera recuperada. Pel que fa a la llacuna, s’han instal·lat dos piezòmetres pel control de qualitat de les aigües i dels nivells de salinitat de la llacuna recuperada. Finalment, s’ha esbrossat el camí GR-92 per donar-li continuïtat i s’ha construït un pas sec amb roques que permeten travessar la zona humida. També s’han eliminat espècies vegetals invasores, sobretot Myporum Laetum (sempreverd), Àloe vera i Agave americana (atzavara).

En la línia de l’estratègia europea

El Departament de Territori i Sostenibilitat impulsa l’execució de projectes d’infraestructura verda per revertir els efectes d’un desenvolupament poc sostenible i proposar i desenvolupar actuacions de recuperació del capital natural. Es dona compliment, així, a un dels eixos principals d’Europa 2020, l’estratègia de la Unió Europea per assolir un creixement intel·ligent, sostenible i integrador. El seu full de ruta marca que la infraestructura verda constitueix un pas important cap a la protecció del capital natural i també està inclosa en l’estratègia de la UE sobre la biodiversitat.

En aquest marc, el Departament preveu executar prop d’una vintena d’actuacions properament dins d’aquest programa. Entre les més immediates, a més de les de l’Ametlla, aquest juliol Territori també ha licitat les obres de recuperació de sistemes dunars a les platges de l’Empordà, concretament a Castelló d’Empúries i Sant Pere Pescador (Alt Empordà), Torroella de Montgrí i Pals (Baix Empordà), amb un pressupost de prop de 500.000 euros. L’objectiu és frenar els factors de degradació dels sistemes dunars, i indirectament de la seva flora i fauna associada; recuperar-ne la morfologia natural; eliminar la flora invasora; i recuperar els hàbitats dunars reforçant la vegetació autòctona.

A més, aquest any es preveu executar la restauració del pas de fauna a l’estany de la Cardonera i d’en Pous, a Sant Climent Sescebes (Alt Empordà) per millorar la connectivitat afectada per la construcció de la carretera GI-6002, amb un pressupost de gairebé 164.000 euros. Territori també té en marxa la redacció d’estudis i projectes, com ara la recuperació de la connectivitat ecològica de l’Espai d’Interès Natural Tamarit-Punta de la Móra (Tarragonès) o la millora i adequació de les georutes de la Vall d’Àger (Noguera).

FER UN COMENTARI